REPORT ON THE APPLICATION OF PLAIN LANGUAGE IN TEXT PUBLISHED BY THE PUBLIC ADMINISTRATION OF THE STATE OF RIO DE JANEIRO

Abstract

The article describes the research carried out by the authors to see if the websites of the Rio de Janeiro State Secretariat for Social Development and Human Rights, especially that of the Undersecretariat for Women's Policies, which are part of the Rio de Janeiro State Government's Electronic Portal, have simple, accessible and transparent language to inform citizens. To this end, the concepts of citizenship, transparency, readability, intelligibility, literacy, textual accessibility and readability were presented. The Plain Language movement, its evolution in Brazil, its guidelines and standardization by ISO were presented. The structure and language of the selected pages were described through observation, and the text to be analyzed was chosen. The Coh-Metrix Port tool was considered the best option for assessing the readability of the text and it was found that the original language was not simple, which could hinder the reader's comprehension. After the rewrite, the readability of the text improved. The research demonstrated the relevance of Plain Language in a country with high illiteracy rates and a diversity of schooling, to promote effective communication and a more inclusive society.  



Keywords: Plain Language. Citizenship Transparency. Textual Accessibility. Readability.

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Author Biographies

Heloisa Tavares Martins, Universidade Santa Ursula

Discente no Mestrado em Gestão do Trabalho para Qualidade do Ambiente Construído, na Universidade Santa Úrsula. Possui graduação em Letras - Espanhol pelo Centro Universitário Fluminense (1990) e graduação em Direito pelo Centro Universitário Fluminense (1997). Atualmente é servidora à disposição de outros órgãos da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro e ouvidor da Fundação Carlos Chagas Filho de Amparo à Pesquisa do Estado do RJ. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Política e Planejamento Governamentais.

Adriano Rosa da Silva, Universidade Santa Ursula

Pós Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (2019). Doutorado em Educação Física na Universidade Gama Filho (2007). Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1995). Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990). Concentro minha experiência profissional nas áreas de Sociologia, Antropologia, Política, Educação e Metodologia da Pesquisa. Meus estudos e orientações abarcam as temáticas da cultura e educação, cidadania e gestão, qualidade de vida e saúde e desenho universal e acessibilidade plena. Sou Coordenador e Professor permanente do Mestrado Profissional em Gestão do Trabalho para Qualidade do Ambiente Construído - Universidade Santa Úrsula. Sou membro do Conselho Editorial e da Comissão Científica do CAED-JUS e CAEDUCA. Sou avaliador de revista científica. Experiência como conteudista e tutor de ensino a distância. Desenvolvo o projeto Lentes do Mundo e realizo mentoria em cultura e educação e desenvolvimento pessoal.

Marcia Teixeira Cavalcanti

Doutora e Mestra em Ciência da Informação pelo PPGCI/IBICT/UFRJ. Pós-doutorado em Ciência da Informação pelo PPGCI/IBICT/UFRJ. Graduada em Ciências Sociais pela UFRJ e em Letras Português-Literatura pela UNESA. Professora do Mestrado Profissional em Gestão do Trabalho (MPGTQAC) da Universidade Santa Úrsula/USU. Participação no GP Digitalidades da Informação e do Conhecimento nas Humanidades/DIGIICO-H. Integrante do Laboratório em Rede de Humanidades Digitais/Larhud: http://www.larhud.ibict.br

Published
2023-11-27
How to Cite
MARTINS, Heloisa Tavares; DA SILVA, Adriano Rosa; CAVALCANTI, Marcia Teixeira. REPORT ON THE APPLICATION OF PLAIN LANGUAGE IN TEXT PUBLISHED BY THE PUBLIC ADMINISTRATION OF THE STATE OF RIO DE JANEIRO. LexCult electronic Journal of law and humanities, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 143-160, nov. 2023. ISSN 2594-8261. Available at: <http://lexcult.trf2.jus.br/index.php/LexCult/article/view/762>. Date accessed: 27 oct. 2025. doi: https://doi.org/10.30749/2594-8261.v7n3p143-160.
Section
Dossiê Inquietações sobre o ser, o ter e o fazer na sociedade do século XXI