DICTATION IN ACTION: A DIALOGUE BETWEEN BRAZILIAN FEDERAL JUSTICE AND SCHOOL
Abstract
The aim of the present work is to discover a way to awaken in children the curiosity for the knowledge of the Brazilian Federal Justice. For this purpose, the applied strategy was the realization of a Portuguese Language class, associated with the concepts of Justice and Citizenship. It was used the context of the Strategy in Action Label, an initiative of the Brazilian Federal Court of the 1st Region, created by Ordinance Presi 348/2016. Thus, it was developed a dictation and writing class for teaching words with the letter "R", using balloons, displaying pictures on the blackboard, and the naval battle game - focusing on playfulness. Such activity was entitled: Dictation in Action, directly related to the nomenclature of the Strategy in Action Label, which guided that educational practice. Such practice intended to investigate that learning method, encompassing the theoretical conceptions of Vigotski, Ausubel, Skinner and Wallon, and, therefore, delimit the main pedagogical characteristics that underlie the effectiveness of learning. This research is descriptive, with a qualitative approach, combined with bibliographic and documentary procedures; and it is a field research, carried out in the single class of the fifth year of the Municipal School Professor Antônia Cardoso de Morais - Balsas / MA. The conclusion of the study, by checking the results of the tasks applied, is that most students were able to understand the content. The entire class won the Gold Category Certificate 2019, notably for respecting the proposed lesson, valuing the performance of the whole class; and, still, the students received fruits, in order to portray pedagogical principles of practical teaching; and to reflect the Brazilian Federal Justice's vision of sustainability.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 24 jan. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 8 fev. 2020.
BRASIL. Tribunal Regional Federal (1. Região). Endereço e telefone. [Brasília, DF], 2020c. Disponível em: https://portal.trf1.jus.br/sjma/institucional/subsecoes- judiciarias/subsecao-de-balsas/subsecao-judiciaria/endereco-e-telefone/. Acesso em: 13 fev. 2020.
BRASIL. Tribunal Regional Federal (1. Região). Identidade visual. [Brasília, DF], 2020b. Disponível em: https://portal.trf1.jus.br/portaltrf1/institucional/simbolos-do-trf/identidade-visual.htm. Acesso em: 20 jan. 2020.
BRASIL. Tribunal Regional Federal (1. Região). Nasce um tribunal: a criação do TRF 1ª região. [Brasília, DF], 2020a. Disponível em: https://portal.trf1.jus.br/portaltrf1/institucional/memoria- institucional/nasce-um-tribunal/. Acesso em: 16 jan. 2020.
BRASIL. Tribunal Regional Federal (1. Região). PORTARIA PRESI 348. Institui o Selo Estratégia em Ação no 1º grau da Justiça Federal da 1ª
Região. Brasília, DF: Presidência, 2014. Disponível em: https://portal.trf1.jus.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=2C9082505F28E6C7015F3AD8749B19D5. Acesso em: 16 jan. 2020.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2009.
CONSELHO DA JUSTIÇA FEDERAL (Brasil). A estratégia da Justiça Federal 2015/2020: anexo da Resolução CJF nº 313/2014. [Brasília, DF]: CJF, 2014. Disponível em: http://www.jfsp.jus.br/documentos/administrativo/NUCS/campanhas/permanentes/estrategiajf/CadernoEstrategia20152020editorial.pdf. Acesso em: 24 jan. 2020.
CONSELHO DA JUSTIÇA FEDERAL (Brasil). Resolução nº CJF-RES-2016/00432 de 13 de dezembro de 2016. Dispõe sobre o Projeto Político-Pedagógico para Capacitação e Desenvolvimento dos servidores do Conselho e da Justiça Federal de primeiro e segundo graus. [Brasília, DF]: CJF, 2016. Disponível em: https://www.cjf.jus.br/cjf/corregedoria-da-justica-federal/centro-de-estudos-judiciarios-1/Resoluon.CJFRES201600432.pdf. Acesso em: 18 fev. 2020.
CUNHA, Eugênio. Práticas pedagógicas para inclusão e diversidade. Rio de Janeiro: Wak, 2016.
DAMASO, Márcio Correa. A dimensão administrativa da Justiça Federal brasileira: um estudo de caso da atual situação administrativa e funcional da Vara Federal de Barra do Piraí. 2016. Volta Redonda: RIUFF, 2016. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/3387/1/Marcio%20Correa%20Damaso.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.
DÉR, Leila Christina Simões. A constituição da pessoa: dimensão afetiva. In: MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho (Orgs.). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Loyola, 2004. p. 61-76.
ESCOLA DA MAGISTRATURA REGIONAL FEDERAL DA 2ª REGIÃO. Notícias. [Rio de Janeiro], 2016. Disponível em: https://www10.trf2.jus.br/portal/emarf- portaria-institui-projeto-politico-pedagogico/. Acesso em: 18 fev. 2020.
ESCOLA NACIONAL DE FORMAÇÃO E APERFEIÇOAMENTO DE MAGISTRADOS. Resolução Enfam n. 7 de 7 de dezembro de 2017. [S. l.], 2017. Disponível em: https://bdjur.stj.jus.br/jspui/handle/2011/116264. Acesso em: 18 fev. 2020.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2009.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.
LAKOMY, Ana Maria. Teorias cognitivas da aprendizagem. Curitiba: InterSaberes, 2014.
NOGUEIRA, Makeliny Oliveira Gomes; LEAL, Daniela. Teorias da aprendizagem: um encontro entre os pensamentos filosófico, pedagógico e psicológico.
Curitiba: InterSaberes, 2015.
PALMER, Joy A. 50 Grandes educadores modernos: de Piaget a Paulo Freire. Tradução: Mirna Pinsky. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.
REIS, Cinthia Regina Nunes. Metodologia da pesquisa em educação. São Luís: UEMAnet, 2018. Disponível em: https://ava2.uemanet.uema.br/course/view.php?id=100§ion=12. Acesso em: 24 fev. 2020.
RONCA, Antonio Carlos Caruso. O modelo de David Ausubel. In: PENTEADO, Wilma Millan Alves (Org.). Psicologia de ensino. São Paulo: Papilivros, 1980. p. 59-83.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Conceito de acessibilidade. [Fortaleza, CE], 2020. Disponível em: http://www.ufc.br/acessibilidade/conceito-de-acessibilidade. Acesso em: 25 jan. 2020.
VENTURINI, Lauren Dal Bem; SOUZA, Ângela Rozane Leal de; BIANCHI, Márcia. Eficiência na alocação dos recursos públicos do Poder Judiciário: um estudo na 4ª Região Federal. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 25., 2018, Vitória, ES. Anais [...]. Vitória, ES: Associação Brasileira de Custos, 2018. p. 1-15.
WALLON, Henri. Do ato ao pensamento. Petrópolis: Vozes, 2008.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors retain the copyright and grant the journal right of first publication, with the work is simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License, which allows sharing the work with recognition of its authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
The author declares to be responsible for the originality, uniqueness and currency of the article content, by means of complete references to all consulted sources.
Each author grants to the LexCult Journal permission to evaluate, normalize, edit and publish the submitted article, in an unprecedented way.
Plagiarism cases and self plagiarism will not be accepted under no circumstances. The plagiarist will be prohibited to publish in LexCult Journal for 5 years.
The copy, in full or to some extent, of an article published in LexCult Journal will be allowed as long as the source (author and Journal) is informed, being forbidden the commercial use and the production and distribution of derivative works. In case the exclusivity clause is broken, the submission will be filed and the author will be prohibited to publish in LexCult Journal for 5 years, without bringing any civil actions provided by national law.
The author is aware that:
a) Submissions may be rejected if the journal's Editorial Board, responsible for evaluation and article selection, does not consider it pertinent for publication, whatever may be the well-justified reasons;
b) Editors reserve the right to modify the submitted manuscript - without any content alteration - in view of its normalization and adaptation to the publication norms.