DICTATION IN ACTION: A DIALOGUE BETWEEN BRAZILIAN FEDERAL JUSTICE AND SCHOOL

Abstract

The aim of the present work is to discover a way to awaken in children the curiosity for the knowledge of the Brazilian Federal Justice. For this purpose, the applied strategy was the realization of a Portuguese Language class, associated with the concepts of Justice and Citizenship. It was used the context of the Strategy in Action Label, an initiative of the Brazilian Federal Court of the 1st Region, created by Ordinance Presi 348/2016. Thus, it was developed a dictation and writing class for teaching words with the letter "R", using balloons, displaying pictures on the blackboard, and the naval battle game - focusing on playfulness. Such activity was entitled: Dictation in Action, directly related to the nomenclature of the Strategy in Action Label, which guided that educational practice. Such practice intended to investigate that learning method, encompassing the theoretical conceptions of Vigotski, Ausubel, Skinner and Wallon, and, therefore, delimit the main pedagogical characteristics that underlie the effectiveness of learning. This research is descriptive, with a qualitative approach, combined with bibliographic and documentary procedures; and it is a field research, carried out in the single class of the fifth year of the Municipal School Professor Antônia Cardoso de Morais - Balsas / MA. The conclusion of the study, by checking the results of the tasks applied, is that most students were able to understand the content. The entire class won the Gold Category Certificate 2019, notably for respecting the proposed lesson, valuing the performance of the whole class; and, still, the students received fruits, in order to portray pedagogical principles of practical teaching; and to reflect the Brazilian Federal Justice's vision of sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erica de Sousa Costa, UEMA

Pós-Graduada em Advocacia Trabalhista pela Universidade Anhanguera. Pós-graduanda em Educação Especial e Inclusiva pela Universidade Estadual do Maranhão. Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão. E-mail: ericacosta.advogada@gmail.com.

Vanessa Nunes da Silva, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Graduada em Letras e em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Tocantins. E-mail: vanessanead@hotmail.com.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 24 jan. 2020.

BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 24 jan. 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 8 fev. 2020.

BRASIL. Tribunal Regional Federal (1. Região). Endereço e telefone. [Brasília, DF], 2020c. Disponível em: https://portal.trf1.jus.br/sjma/institucional/subsecoes- judiciarias/subsecao-de-balsas/subsecao-judiciaria/endereco-e-telefone/. Acesso em: 13 fev. 2020.

BRASIL. Tribunal Regional Federal (1. Região). Identidade visual. [Brasília, DF], 2020b. Disponível em: https://portal.trf1.jus.br/portaltrf1/institucional/simbolos-do-trf/identidade-visual.htm. Acesso em: 20 jan. 2020.

BRASIL. Tribunal Regional Federal (1. Região). Nasce um tribunal: a criação do TRF 1ª região. [Brasília, DF], 2020a. Disponível em: https://portal.trf1.jus.br/portaltrf1/institucional/memoria- institucional/nasce-um-tribunal/. Acesso em: 16 jan. 2020.

BRASIL. Tribunal Regional Federal (1. Região). PORTARIA PRESI 348. Institui o Selo Estratégia em Ação no 1º grau da Justiça Federal da 1ª
Região. Brasília, DF: Presidência, 2014. Disponível em: https://portal.trf1.jus.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=2C9082505F28E6C7015F3AD8749B19D5. Acesso em: 16 jan. 2020.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2009.

CONSELHO DA JUSTIÇA FEDERAL (Brasil). A estratégia da Justiça Federal 2015/2020: anexo da Resolução CJF nº 313/2014. [Brasília, DF]: CJF, 2014. Disponível em: http://www.jfsp.jus.br/documentos/administrativo/NUCS/campanhas/permanentes/estrategiajf/CadernoEstrategia20152020editorial.pdf. Acesso em: 24 jan. 2020.

CONSELHO DA JUSTIÇA FEDERAL (Brasil). Resolução nº CJF-RES-2016/00432 de 13 de dezembro de 2016. Dispõe sobre o Projeto Político-Pedagógico para Capacitação e Desenvolvimento dos servidores do Conselho e da Justiça Federal de primeiro e segundo graus. [Brasília, DF]: CJF, 2016. Disponível em: https://www.cjf.jus.br/cjf/corregedoria-da-justica-federal/centro-de-estudos-judiciarios-1/Resoluon.CJFRES201600432.pdf. Acesso em: 18 fev. 2020.

CUNHA, Eugênio. Práticas pedagógicas para inclusão e diversidade. Rio de Janeiro: Wak, 2016.

DAMASO, Márcio Correa. A dimensão administrativa da Justiça Federal brasileira: um estudo de caso da atual situação administrativa e funcional da Vara Federal de Barra do Piraí. 2016. Volta Redonda: RIUFF, 2016. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/1/3387/1/Marcio%20Correa%20Damaso.pdf. Acesso em: 20 out. 2019.

DÉR, Leila Christina Simões. A constituição da pessoa: dimensão afetiva. In: MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho (Orgs.). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Loyola, 2004. p. 61-76.

ESCOLA DA MAGISTRATURA REGIONAL FEDERAL DA 2ª REGIÃO. Notícias. [Rio de Janeiro], 2016. Disponível em: https://www10.trf2.jus.br/portal/emarf- portaria-institui-projeto-politico-pedagogico/. Acesso em: 18 fev. 2020.

ESCOLA NACIONAL DE FORMAÇÃO E APERFEIÇOAMENTO DE MAGISTRADOS. Resolução Enfam n. 7 de 7 de dezembro de 2017. [S. l.], 2017. Disponível em: https://bdjur.stj.jus.br/jspui/handle/2011/116264. Acesso em: 18 fev. 2020.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2009.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.

LAKOMY, Ana Maria. Teorias cognitivas da aprendizagem. Curitiba: InterSaberes, 2014.

NOGUEIRA, Makeliny Oliveira Gomes; LEAL, Daniela. Teorias da aprendizagem: um encontro entre os pensamentos filosófico, pedagógico e psicológico.
Curitiba: InterSaberes, 2015.

PALMER, Joy A. 50 Grandes educadores modernos: de Piaget a Paulo Freire. Tradução: Mirna Pinsky. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011.

REIS, Cinthia Regina Nunes. Metodologia da pesquisa em educação. São Luís: UEMAnet, 2018. Disponível em: https://ava2.uemanet.uema.br/course/view.php?id=100§ion=12. Acesso em: 24 fev. 2020.

RONCA, Antonio Carlos Caruso. O modelo de David Ausubel. In: PENTEADO, Wilma Millan Alves (Org.). Psicologia de ensino. São Paulo: Papilivros, 1980. p. 59-83.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Conceito de acessibilidade. [Fortaleza, CE], 2020. Disponível em: http://www.ufc.br/acessibilidade/conceito-de-acessibilidade. Acesso em: 25 jan. 2020.

VENTURINI, Lauren Dal Bem; SOUZA, Ângela Rozane Leal de; BIANCHI, Márcia. Eficiência na alocação dos recursos públicos do Poder Judiciário: um estudo na 4ª Região Federal. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, 25., 2018, Vitória, ES. Anais [...]. Vitória, ES: Associação Brasileira de Custos, 2018. p. 1-15.

WALLON, Henri. Do ato ao pensamento. Petrópolis: Vozes, 2008.
Published
2020-05-09
How to Cite
COSTA, Erica de Sousa; NUNES DA SILVA, Vanessa. DICTATION IN ACTION: A DIALOGUE BETWEEN BRAZILIAN FEDERAL JUSTICE AND SCHOOL. LexCult electronic Journal of law and humanities, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 182-210, may 2020. ISSN 2594-8261. Available at: <http://lexcult.trf2.jus.br/index.php/LexCult/article/view/321>. Date accessed: 29 oct. 2025. doi: https://doi.org/10.30749/2594-8261.v4n1p182-210.