THE EFFECTS OF PANDEMIC ON CHILD AND ADOLESCENT EDUCATION IN BRAZIL

Abstract

The purpose of this article is to analyze the effects of the pandemic on the education of children and adolescents in Brazil. To this end, the methodology used was the descriptive review, carried out from complete scientific articles available on platforms of Latin American and Caribbean literature (LILACS) and Electronic Library of Brazilian Scientific Journals (SciELO), accessed through the Virtual Library at Health (VHL). The results of the research demonstrate that the COVID-19 pandemic brought transversal and asymmetric negative impacts across the field of Education, enhancing the increase in socioeconomic and educational inequality, amplified in the context of social isolation, forcing education professionals to find technological alternatives to transmit the contents to the students.

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Author Biographies

Michel Canuto de Sena, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui graduação em Direito pela Faculdade Mato Grosso do Sul (2011). Especialista em Direito Civil e Direito Processual Civil pela Universidade Católica Dom Bosco - UCDB (2013). Mestre com linha de pesquisa na Lei nº 11.196/05 - financiamento de pesquisas pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS (2015).  Professor de Direito Civil na Faculdade de Direito Prof. Nelson Trad - FADIR/UFMS (2016).  Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Faz parte da Academia Paulista de Direito (SP). Bolsista CAPES.

Graciele da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Bolsista CAPES.

Ady Faria da Silva

 

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).

Paulo Roberto Haidamus de Oliveira Bastos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Possui graduação em Farmácia Bioquímica pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1980), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) (1997), e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) (1999). Professor Titular (Full Professor) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) (2017). Professor Visitante (Visiting Researcher) (2019-2021) e pesquisador permanente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste (PPGSD), da Faculdade de Medicina (FAMED), da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) - Áreas de Concentração: Saúde e Sociedade. Linhas de pesquisa: 1. Atenção à saúde integral da criança, do adolescente e da gestante; 2. Doenças emergentes, reemergentes e negligenciadas na Região Centro-Oeste: aspectos sócio-culturais ecoambientais, epidemiológicos e clínicos, e 3. Avaliação de tecnologias, políticas e ações em saúde. Revisor (Referee) de periódicos científicos. Atua nas áreas de ensino, extensão e pesquisa em Saúde, Bioética, Biodireito, Ética Científica e Espiritualidade e Ciência, com ênfase na interdisciplinaridade da investigação qualitativa. 

Published
2021-04-27
How to Cite
SENA, Michel Canuto de et al. THE EFFECTS OF PANDEMIC ON CHILD AND ADOLESCENT EDUCATION IN BRAZIL. LexCult electronic Journal of law and humanities, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 107-119, apr. 2021. ISSN 2594-8261. Available at: <http://lexcult.trf2.jus.br/index.php/LexCult/article/view/511>. Date accessed: 27 oct. 2025. doi: https://doi.org/10.30749/2594-8261.v5n1p107-119.

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